بررسی تحلیلی نقش از دواج موقت در پیشگیری از جرائم
مجید باقری وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری اصفهان ودانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا وجرم شناسی دانشگاه قم وعضو متخصصین ایران اسلامی
مجید باقری 1
وبلاگ حقوقی چرخکاریان //// وکیل / وکالت / وکیل دادگستری / سایت حقوقی / مشاوره حقوقی 1
کانون وکلای دادگستری اصفهان 1
ردیاب خودرو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دفتر وکالت مجید باقری و آدرس lawyer4.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 6
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 23
بازدید کل : 38840
تعداد مطالب : 20
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



 

 
 
 در ارتباط با ازدواج، این پرسش مطرح است که« ماهیت ازدواج» چیست؟ و آیا ماهیت ازدواج موقت همانند ماهیت ازدواج دائم است؟ و آیا این نوع ازدواج تاثیری در پیشگیری از جرائم منافی عفت دارد یا خیر ؟ آیا ماهیت ازدواج موقت، همانند ماهیت یک معامله و تجارت است که از طریق آن، پول و کالا مبادله می‌شود؟ البته تردیدی نیست ـ تعیین مهریه در عقد موقت، از ارکان آن است، ولی این امر، عقد موقت را به یک قرارداد تجاری یا مالی تبدیل نمی‌کند. باید اعتراف کرد که تعیین ماهیت، برای ازدواج موقت، دشوار است. آیا در تعیین ماهیت ازدواج موقت باید به «تعریف» آن توجه کرد و یا باید به اراده زن و شوهر توجه نمود؟ اگر مبنای اول، مورد توجه باشد، توجه به این نکته ضروری است که ازدواج موقت در قبل از اسلام نیز وجود داشته است و به عبارت دیگر، ازدواج موقت از احکام امضایی است نه تأسیسی، نهایت آن که قانون گذار الهی، ضوابط و شرایط خاصی را برای آن بیان نموده است. بر این اساس، ازدواج موقت یک امر عرفی است كه در این صورت، این پرسش مطرح است که آیا از نظر عرف، ازدواج موقت دارای ماهیت مالی و قراردادی، همانند قرارداد تجاری است؟ به نظر می‌رسد که عرف، ازدواج موقت را قرارداد مالی تلقی نمی‌کند.
دررابطه با کارکردهای مثبت ازدواج موقت می توان گفت: کاهشمحدودیت های ازدواج دائم، تسهیل ازدواج، زمینه‌سازی برای ازدواج دائم، پیشگیری ازفساد و فحشا و سایر جرائم از کارکردهای مثبت ازدواج موقت است و حتی دربعضی ازخانواده ها می تواند به صورت موردی از طلاق پیشگیری کند .
 
مساله جنسی بخشی از زندگی بشر و تعامل وی با دیگران است . اگر ما مسالهجنسی را از نظر اهمیت در ردیف سایر فعالیت ها قرا ردهیم و ان را موضوع جداگانه اینشناسیم که گفت و گو از آن گناه است بسیاری از مشکلاتی که امروز در جامعه داریمبرطرف می شود.
محدودیت ایجاد کردن در ازدواجموقت باعث شده که برخی گناهان جنسی ،مثل زنا،هم جنس بازی و موارد این چنینی درجامعه افزایش پیدا کند و در برخی موارد هم منجربه نزاع های دست جمعی و قتل شده است.
درچنین شرایط و ساختار فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیریاز جرم،به خصوص بحث جرایم جنسی این است که نگرش ها را نسبت به ازدواج موقت تغییردهیم و به نوعی ارزش برای آن قائل شویم، همانطور که ازدواج موقت در احادیث آمده کهمباح نیست بحث ثواب بودن آن مطرح است. بنابر این یکی از راهبردهای اجتماعی پیشگیریاز جرم که در صورت عملی شدن باعث کاهش شدید جرایم جنسی و جرایم مرتبط با آن می شوداقدامات فرهنگی در راستای قبح زدایی از ازدواج موقت و ترویج این نوع ازدواج درجامعه اسلامی است.
در این سمینار که شامل 5 فصل می باشد ما پس بیان مقدمات در فصل سوم به تبین موضوع سمینار پرداخت و آنرا ذیل دو بخش جداگانه آورده ایم چرا پس از ثبوت ازدواج موقت چه به لحاظ شرعی و قانونی و چه به لحاظ عرفی لازم می نمود که نقش آنرا در پیشگیری جرائم جنسی بیان داریم برای همین این بخش را بصورت جداگانه مطرح نمودیم که خواننده پس مطمح نظر قرار دادن بخش اول حال دیگر بودن دغدغه خاطر به راهکارهای بخش دوم جامه عمل بپوشاند و چون به نظر می رسد برای عملیاتی کردن یک موضوع ابتدا باید مبانی آنرا اثبات نمود و ما به دنبال این هدف بودیم . انشاء الله به این هدف رسیده باشیم .
فصل دوم :
-     کلیات سمینار
بخش اول
-     مفاهیم :
 کلید واژه ها : ازدواج موقت جرائم منافی عفت
گفتار اول :
-                 مفاهیم ادبی و اصطلاحی ازدواج موقت (متعه) :
در كتاب قاموس قرآن چنين آمده است: متعه را از آن جهت متعه گویند که آن مورد انتفاع است تا مدت معلومی، به خلاف نکاح دائمی که مدت معلوم ندارد (قرشي، علی اکبر، قاموس قرآن/ 266). راغب در مفردات، «متعه» را این گونه بیان کرده است: «متعه النکاح آن است که مرد، زنی را به مهریه و مال مشخصی که به او می دهد، برای مدت مشخص و معلوم به عقد در می آورد و پس از پایان مدت بدون طلاق از یک‌دیگر جدا می‌شوند» (اصفهاني، راغب، مفردات/ 758)
گفتار دوم :
مفاهیم ادبی و اصطلاحی جرائم منافی عفت :
درایران که اعتقادات وفرهنگ عمومی مردم وامرونهی های قانونی براصول
وموازین شرعی استواراست، )اصل چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران(
جرایم منافی عفت جایگاه درخورتوجهی دارد. این جرایم درطبق بندی جرایم،
جزءجرایم خلاف عفت واخلاق عمومی جامعه است؛برخی حقوقدانان معتقدند
هرگاه ا ین جرایم باعنف واکراه واقع شود،جرایم علیه اشخاص نیزمحسوب میشود
میرمحمدصادقی،1387،ص499 (،چنانچه درقانون مجازات فرانسه نیزجرایم
جنسی ذیل  مبحث جرایم علیه اشخاص آمده است.
شایدبتوان این جرایم راجرایم جنسی نیزنامید؛زیرا،اغلب مصادیق جرایم
منافی عفت،بابروزرفتارهای جنسی ارتکاب مییابند. تعیین مصادیق این جر ایم
باتوجه به جایگاه ویژه ای که درسیاست جنایی ایران دارد،مسأله ی مهمی است.
این جایگاه رامیتوان بانگاهی به شرایط سخت اثبات زناولواط واجرای حدآن،
درقانون مجازات اسلامی وهمچنین سختگیری قانونگذاردرنحوه ی رسیدگی
به این جرایم درماده ی 43قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی وانقلاب  در
امورکیفری وهمچنین تبصره ی3ماده ی3اصلاحی قانون تشکیل دادگاههای
عمومی وانقلاب به وضوح مشاهده کرد. دراین جرایم،آسیب وضرروزیان ناشی
ازجرم بیش ازآنکه مادی باشد،روانی وحیثیتی است؛لذا،جبران آن ازسایر
جرایم دشوارتراست. به گفته ی محققین،درتمام کشورها،رقم سیاه بزهکاری در
این جرایم بیش ازسایرجرایم است؛شایدمهمترین دلیل آن،عدم تمایل بزهدیده
به گزارشموضوع به پلسی برای جلوگیری ازلکه دارشدن حیثیت اودرخانواده
واجتماع است. به هرحال تشخیص درست موارد لزوم دخالت قاضی،کشف جرم
وتعقیب مجرم وتحقیق ازاودراین دسته ازجرایم،لازمه ی رسیدن به اهداف
سیاست جنایی درمواجهه بااین جرایم است؛اهدافی که باملاحظات خاص شرعی نیزبایدهمراه باشد.
بخش دوم


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







+ نوشته شده در پنج شنبه 15 تير 1392برچسب:,ساعت 19:56 توسط مجید باقری |